Vi tar en till omsydd

Världens sämsta "före"bild. Jag råkade slänga "före"bilden med bättre kvalitet istället för den här...
En "städrocksklänning" som var på tok för stor, men som hade ett väldigt fint mönster.
 
Oftast ser jag med ögat när jag köper saker och ting att det kommer räcka till något nytt. Ibland kan det dölja sig oceaner av tyg och ibland räcker det med nöd och näppe så det första momentet när jag ska börja sy om är som ett litet lotteri.
 
Först klipper jag bort ärmar och sedan klipper jag upp axelsömmar. Den nedre halvan blir oftast kjoldel. Den övre används till överdelar.
 
 
 Ärmar klipps upp och de nya ärmarna klippts ut.
 
Sedan är det dags att börja sy. Här nedan sys dragkedjan.
 
 
 
 
Tyget på klänningen påminner väldigt mycket om en annan klänning jag gjort (se nedan), men den här nya klänningen är tusen gånger skönare. Tyget på den nya klänningen är lite flanellliknande, medan det andra tyget är lite styvare. 
 
Nu har jag planerat att nästa grej som jag ska sy är en väska, men vi får väl se hur det blir med den saken.
 
 
 
 
1 Wallinskaya:

skriven

Va bra med en liten tutorial, nu kan ju jag också sy om en stor städrock till en klänning. Frågan är bara när jag ska ha tid för det. Och din modell framhävde ju tyget mycket bättre än den tidigare, trots att det var svårt att se det. :)

2 Fredrikapåvinden:

skriven

Alltså wow vad du är fantastisk! Kan inte jag få länka till det här inlägget till nästa sypepp som handlar om återvinning?

3 Karin:

skriven

Snygg klänning!

Det här med att se hur mycket tyg som döljer sig i ett plagg... Jag har lyckats rätt bra när det gäller att sy blusar av skjortor -- nästan alla herrskjortor räcker till en blus åt mig. Men jag har tre kjolor liggande i en garderob som jag hade tänkt att skulle bli klänningar, men för varje gång jag tittar på dem blir jag mindre säker på att det går. De är nog för korta...

4 Fröken H:

skriven

Grymt vad talangfull du är! :D

Svar: Tusen tack!
Petra

Kommentera här: