En omsydd 80talare.

Sysuget är liksom inte på topp, men för ett tag sedan sydde jag och här är resultatet:
Jag hittade en sådan här åttiotalsdräkt igen och eftersom den förra som jag sydde, av en liknande dress, har varit så himla omtyckt av mig själv så kunde jag inte låta bli denna.
 
Det var en stor storlek så därför kunde jag klippa i sär alla delar. Ibland när det är snålt med tyg så sprättar jag för att utnyttja varje millimeter.
 
 
Jag älskar kombinationen av färgerna + blommönstret.
 
 
1 Lotta:

skriven

Hej! Jättefin klänning i vackert tyg! Lyckliga du som är så duktig på att sy. Jag tycker det är jättekul att sy men är nybörjare, så ibland blir det lite klurigt! Vill gärna gå en sykurs i klädsömnad/mönsterkonstruktion men det finns tyvärr inte där vi bor. Har du några tips på hur man får till ärmarna? Jag har ett bra mönster på en ärmlös klänning som jag gillar (med bra ärmhål), och vill gärna använda detta mönster och sy en klänning med kort eller lång ärm nu till hösten/vintern! Hur skissar jag fram ärmen? Vad är viktigt att tänka på? Kan jag sy i ärmen sist, eftersom jag då kan mäta/skissa utifrån hur ärmhålet ser ut? Måste man ha "rynktråd" uppe på axeln? Mvh Lotta

Svar: Hej Lotta! Kul att du börjat sy! Att vara nybörjare i något innebär ju att det är lite klurigt i början, men efter lite träning så brukar det ju gå bättre och bättre. Trist att det inte finns någon kurs att gå där du bor. Sömnad kan man ju ofta läsa sig till i symönstret, mönsterkonstruktion är ju däremot lite klurigare. Jag skulle jämföra ärmhålet på den klänningen som du vill sy i en ärm, med ett annat klänning/blusmönster och se om det är ungefär lika. Sedan skulle jag sy en toile och prova mig fram… lycka till!
Petra

2 Lotta:

skriven

Tack snälla du!

Kommentera här: