Julklänning/nyårsklänning

Jag brukar ha som tradition att sy min julklädsel. Oftast försöker jag anpassa så att den går att ha på både jul och nyår. Det har även blivit en tradition att jag börjar alldeles för sent och stressar dagen före (eller så hinner jag inte alls).
 
Kan det ha varit 2007, som jag aldrig blev klar, eftersom den inte blev bra. Synd på ett så fint tyg.
 
 
2008. Volanger. Usch, så många fel jag hittade på den nu när jag skulle fota den. Kul att se att jag utvecklats sedan 2008. Jag skulle aldrig sy så slarvigt idag.
 
 
 2009. Nyårsklänning. Den här klänningen blev så tight att jag nästan inte kunde sitta ner i den. 
 
 
 
2010. Volangkjolen som det stressades med alldeles förfärligt.
 
 
2011. Den här hade jag både jul och nyår. För en gångs skull var jag ute i god tid. Blev väldigt nöjd. (Bilden gör den absolut inte rättvis...)
 
 
Förra året hann jag inte sy, så då tog jag en random klänning...
Det kändes lite konstigt att ha blommigt på nyår, men det gick det med.
 
 
I år skulle jag vilja ha något rött.
Volanger i chiffong skulle vara så fint, men så jobbigt att sy. Det hinner jag inte och orkar inte heller för den delen.
 
Klänning i rött spetstyg. Då måste jag dock färga tyg på egen hand eftersom det bara finns vitt spetstyg och färga; det känns ju grymt jobbigt.
 
Den här tycker jag är så fin. Problemet med denna är att hitta spets till spetsen. Jag har funderat på att virka själv, men ibland måste man inse sina begränsningar.
 
Fredrikas utmaning lockar, men jag får se om jag orkar/hinner sy/hittar något fint tyg. Eller så tar jag och använder någon klänning som jag redan har. Det borde jag göra.
1 makeityourownelin:

skriven

Superfina. volangklänning nr.2 från toppen är Gilla Gilla från mig.

2 linda:

skriven

Blev själv väldigt förtjust i den nedersta klänningen och kände att virka spetsen själv var inget alternativ så jag sökte runt och fann av en slump dessa.
http://www.ebay.com/itm/Vintage-Crochet-Lace-Wide-Collar-Tank-Top-Vest-Sewing-Applique-/230805189827?pt=US_CSA_WC_Shirts_Tops&var=&hash=item35bd0fb4c3

Svar: Oh, så fina! De var ju verkligen ett alternativ.
Petra

Kommentera här: