Kartklänningen

Ni som följer mig på instagram har fått se hur den växte fram, men nu är den faktiskt klar - kartklänningen!
 
 
 
 
Ryggen var lite klurig att mönsterpassa och det blev inte perfekt, men ändå helt ok.
 
Jag är allt som allt väldigt nöjd. Jag gillar att tyget är lite grövre så att kjolen står ut och vecken i midjan tycker jag passar modellen perfekt.  Kanske hade jag kunnat mönsterpassa bättre så att jag fått Sverige på magen och inte Amerika.
 
Tyget kommer från tyg.se och det är egentligen ett gardintyg så jag får se hur länge klänningen håller.
Idén fick jag från en bild på världens bästa sida - pinterest!
Mönstret har jag konstruerat själv utifrån ett grundmönster.
 
 
 
 
 
1 Julia:

skriven

Wow va fin! :) Kartor är ju ett otroligt vackert motiv, till och med på klänningar ser jag ;)

Svar: Tack Julia!
Petra

2 Fredrikapåvinden:

skriven

Den är så fin! Blir lite sugen på att sy en till mig själv å ;)

Svar: Just do it!
Petra

3 wallinskaya:

skriven

Cooool klänning. Är alltså gardintyg mindre slitstarkt än klädtyg? Ja, det säger ju sig själv om man inte är krakel spektakel, att gardiner inte slits på samma sätt. :)

Svar: Ja, i allafall karttyget. Det är liksom vävt glesare och med grövre trådar...
Petra

4 Erica:

skriven

Hej!
Så otroligt fin klänning!
Vart hittade du mönstret till denna?
Vill så gärna sy en klänning då jag aldrig hittar en klänning i affärerna som är som jag tänkt. Den skulle vara som denna fast utan armarna bara. Är det svårt?

5 Amanda:

skriven

Vad heter du på instagram??? :D blir så inspirerad av denna blogg!

Kommentera här: